أخر الاخبار

طريقة البحث بالصور بدلا من النص ومقارنة بين google و Bing و yandex مين اقوى فى عمليات البحث بالصور !!

طريقة البحث بالصور بدلا من النص ومقارنة بين google و Bing و yandex مين اقوى فى عمليات البحث بالصور !!


بكل تاكيد الكثير منا سمع عن طريقة البحث بالصور أو إمكانية البحث عن طريق الصور او إجراء بحث بالصور بدلا من الكتابه أو النص هنتعرف انهارده عن اقوى تالت مصادر للبحث بالصور . 

Google 


المصدر الأول بكل تاكيد جوجل والحقيقة فعلا جوجل رقم واحد عالمين في البحث عن كل شي ولكن السؤال هل جوجل رقم واحد في البحث بالصور ؟ الاجابه للاسف لا جوجل كانت المصدر الأضعف في عملية البحث بالصور وده بعد تجربه ومقارنته بين محرك البحث الأضعف مايكروسوفت بينج وده اللى هنشوفه مع بعض انهارده . 

bing


بينج هو محرك بحث زيه زي جوجل ولكن مش الاقوي في البحث النصي لكن اللى فاجأني هو اني لما جربت البحث بالصور عن طريق بينج النتائج اللى خرجهالى كانت اقوي بكتييييير من محرك البحث جوجل Google اللى هو المفروض رقم واحد عالمي  وغير كده 60٪ من التجارب اللى اجريتها كانت لصالح بينج وجوجل كانت دائما بتخسر في المقارنات . 


يانديكس أو ياندكس Yandex

ياندكس محرك بحث زيه زي محرك بحث جوجل ومحرك بحث مايكروسوفت بينج بكل تاكيد جوجل كانت اقوي بكتير فى كل الاختبارات لكن هل كانت اقوي في البحث بالصور !! الاجابه لا نعم ياندكس كان اقوي من جوجل في نتائج كتير ولما عملنا مقارنه بين ياندكس وبينج اتعدلوا لكن لو في محرك ابهرني عن التاني ف الابهار هيكون لصالح ياندكس الروسي موقع قوي جدا . 

لماذا جوجل ضعيفه في عمليات البحث بالصور الاجابه هيا ان جوجل الذكاء الاصطناعي عند جوجل فى محركات البحث بالصور ضعيف نسبيا لان محرك البحث جوجل Google بيعتمد عل الوان وابعاد الصور بينما يانديكس Yandex ومايكروسوفت بينج bing الذكاء الاصطناعى فيهم اقوى بمراحل لدرجة انه بيتعرف عل تفاصيل الوجه كامله لتحديد النتيجة . 


شرح الطريقة الصحيحه للبحث بالصور 


الروابط المذكوره فى الشرح 

🔗google🔗

🔗Bing🔗

🔗yandex🔗

نهاية المقال
دمتم دائما بكل خير
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-